Sök

Start

|

Cykeldelar och verktyg

|

Däck

|Dubbdäck och vinterdäck

Dubbdäck och vinterdäck

Tillbaka till alla Däck

Förläng cykelsäsongen med vinterdäck till din cykel för maximalt grepp. Med dubbade vinterdäck på din cykel minskar du risken att sladda omkull på isfläckar och hala vägar.

Visar 46 produkter

Suomi Tyres

Routa TLR W248 E-bike 42-622 Dubbdäck (248 dubb)

1 149 kr

Schwalbe

Winter 50-584 Dubbdäck (104 dubb)

549 kr

Suomi Tyres

Dubbdäck Routa TLR W124 42-622

799 kr

Suomi Tyres

Gazza Extreme W294 54-559 Dubbdäck (294 dubb)

999 kr

Suomi Tyres

Routa TLR W122 35-622 Dubbdäck (122 dubb)

799 kr

Schwalbe

Marathon GT 365 50-559 vinterdäck

599 kr

Schwalbe

IceSpiker PRO TLE DD, RaceGuard dubbdäck

1 399 kr

Schwalbe

Marathon GT 365 37-622 vinterdäck

579 kr

Suomi Tyres

Routa TLR W252 E-bike 50-622 Dubbdäck (252 dubb)

1 149 kr

Schwalbe

Marathon Winter Plus 42-622 Dubbdäck (240 dubb)

849 kr

Schwalbe

Marathon GT 365 40-406 vinterdäck

399 kr

Schwalbe

Winter 35-622 Dubbdäck (120 dubb)

549 kr

Suomi Tyres

A10 32-622 Dubbdäck (72 dubb)

599 kr

Schwalbe

Marathon Winter Plus 42-406 Dubbdäck (168 dubb)

799 kr

Suomi Tyres

Routa TLR W248 42-622 Dubbdäck (248 dubb)

899 kr

Suomi Tyres

Routa TLR W248 54-584 Dubbdäck (248 dubb)

999 kr

Suomi Tyres

WXC 300 54-559 Dubbdäck (300 dubb)

999 kr

Schwalbe

Ice Spiker Pro 29" kanttråd, dubbdäck

1 339 kr

Schwalbe

Winter 30-622 Dubbdäck (118 dubb)

549 kr

Schwalbe

Winter 42-622 Dubbdäck (120 dubb)

549 kr

Dubbdäck och vinterdäck hos Sportson

Cykelsäsongen behöver inte vara slut bara för att det blir vinter. För dig som pendlar året runt är vinterdäcken en lika självklar del av din vinterutrustning som handskar och belysning. Vinterdäck har en mjukare gummiblandning som gör att däcken inte hårdnar och behåller följsamheten i kall vinterkyla. Det finns varianter både med och utan dubbar, men om du kommer att stöta på is och packad snö är dubbar att föredra. När du köper ett par dubbdäck hos oss bjuder vi på monteringen.

Använd dubbdäck vid minusgrader

Det är dags att montera dubbdäck när det börjar bli minusgrader på natten, vilket kan medföra risk för is och halka på morgonen. Byt hellre någon dag för tidigt för att vara på den säkra sidan. Dubbdäcken har ett högre rullmotstånd än sommardäcken och låter mer, men du kan fortfarande cykla med dem på torr asfalt.

Däremot är det viktigt att inte låta dubbdäcken sitta kvar för länge på vårkanten. Eftersom vinterdäck är så mjuka så blir det motsatt effekt när värmen och barmarken kommer. Kör du för länge med vinterdäck kommer du dels slita ut både gummi och dubbar på nolltid, dels få en mindre säker cykel med längre bromssträcka och sämre grepp vid kurvor och inbromsningar.

Så väljer du rätt storlek på dubbdäcken

Däckstorleken kan vara förvirrande eftersom den anges på tre olika sätt: ETRTO, tum och fransk benämning. Enklast och vanligast i Sverige är att använda ETRTO-beteckningen som anger storleken i millimeter baserat på däckprofilens bredd och fälgens ytterdiameter, exempelvis 35-622. Här anger 35 däckens profilbredd och 622 anger fälgens ytterdiameter. För att däcket ska passa måste måttet på fälgdiametern vara exakt samma, medan du kan ha lite marginal i däckens profilbredd. Om du inte hittar samma profilbredd som du har på dina sommardäck är det bättre att välja ett par vinterdäck som är lite smalare snarare än bredare, detta då ett smalare däck generellt är att föredra på vintern – bättre tryck på dubben, samt skär ner bättre i snömodd och slaskiga cykelvägar.

Nedan listar vi några vanliga däckstorlekar som brukar kunna ha samma profilbredd på vinterdäcket (skillnader kan dock förekomma beroende på cykelns ram och/eller skärmar):

  • 28-33/622 – 30 mm

  • 35-40/622 – 35 mm

  • 42-50/622 – 42 mm


Se till att köra in dubbdäcken och hålla rätt tryck

När du har bytt till nya dubbdäck behöver de köras in på asfalt för att säkerställa att dubbarna ska sätta sig ordentligt i däcket. Detta då nya vinterdäck fortfarande är mjuka i gummit från produktionen. De behöver ett par lugna mil på hård och sval asfalt för att garantera att dubbarna sitter optimalt.

Generellt ger fler dubbar bättre grepp på is och packad snö, men bara om däcktrycket hålls efter. Har man för dåligt med tryck i däcket riskerar man att få omvänd effekt. Däcket får då en ”sladdrig” känsla och har svårt att få tryck på dubbarna för att de ska få en chans att bita fast i underlaget ordentligt. Rätt däcktryck även på vintern är en förutsättning. Se därför till att du har en cykelpump.

Kom ihåg att ta det försiktigt, även om du har bra dubbdäck, och framför allt – njut av vintercyklingen!