Garantier och reklamationer
Produktgarantier är något som tillverkaren av cyklarna står för, inte Sportson. Vissa cyklar kan även omfattas av förlängd garanti om man utför service enligt tillverkarens eget serviceschema och sköter om den enligt deras villkor. Längre ner finns en sammanfattning av våra leverantörers övergripande garantivillkor.
Vid ett potentiellt garanti- eller reklamationsärende behöver du ta din cykel till närmaste Sportsonbutik eller verkstad för en bedömning. Vi kan och kommer inte avgöra huruvida det är ett reklamationsärende över telefon eller via mail, utan din cykel och/eller produkt behöver inspekteras av behörig Sportsonpersonal. I vissa fall behöver även leverantören bedöma skadan innan slutgiltigt besked kan ges. Kontakten i dessa fall hålls mellan handläggande butik och dig som kund.
Alla våra cyklar är certifierade enligt CE-standard EN15194. Detta innebär att cyklarna är trafiksäkra och uppfyller kraven enligt europeisk standard som tex att cyklarna klarar 110 kg maxvikt, om inte annat uppges specifikt på produktsidan.
Generellt gäller följande för att ett reklamationsanspråk ska kunna handläggas:
Bifoga/ta med originalkvitto. Har du inget kvitto kan inget anspråk göras
En garantirätt gäller endast första ägaren av produkten/cykeln om inget annat anges
Observera att en butik aldrig kan lova/godkänna en garanti/reklamation utan att få bekräftelse från tillverkaren/leverantören
Garantier täcker inte följande:
Cyklar som används i uthyrningssyfte eller kommersiellt bruk
Normalt slitage av slitagedelar
Felaktig montering av antingen cykel eller tillbehör
Felaktigt eller bristande underhåll
Skador uppkomna i samband med olycka, vanvård, felaktig användning samt överbelastning
Montering av delar som inte är tänkta för cykeln
Konsumentköplagen om reklamationer
Konsumentköplagen statuerar att konsument har reklamationsrätt i 3 år från köpedatum
Under de första 2 åren ligger bevisbördan på butiken att det inte är ett ursprungligt fel (nytt från och med 1/5 2022)
Från och med år 2 ligger bevisbördan på konsumenten om ursprungsfel på varan
I övrigt gäller att du som konsument ska reklamera inom skälig tid efter det att felet upptäcktes. Reklamerar man inom 2 månader räknas det alltid som skälig tid.
När felet på produkten är ursprungligt och reklamationen är gjord inom 3 år är butiken skyldig att utföra något av följande:
Reparera felet (butik/verkstad har då 2 försök att åtgärda samma fel, en tredje gång kan kund häva köp)
Byta till ny felfri vara
Ge prisavdrag
Häva köpet och returnera pengar
Ge ersättning för reparation
Låta konsumenten hålla inne på betalning
Ge skadestånd
En kund behöver inte acceptera ett tillgodokvitto som förlikning, även om det i många fall kan användas.
Generella garantivillkor
För fullständiga villkor, se respektive leverantörs sida.
Ram
Alla våra cyklar har generellt sett goda ramgarantier till förstaägaren. I regel erbjuder tillverkarna mellan 5-10 år på ramar. I vissa fall erbjuds även livstids garanti. För att detta ska gälla behöver cykeln vanligtvis registreras efter köp hos tillverkaren.
Hjul
Varierar mellan tillverkare. Framför allt är det hjul av finare sort som regleras specifikt. Ofta erbjuds en s.k ”kraschgaranti” om oturen varit framme vid en tävling eller liknande.
Dämpare & justerbar sadelstolpe
Dessa tillverkas i regel av en annan tillverkare än cykelns varumärke och omfattas därför av sina egna bestämmelser. Beroende på hur frekvent du cyklar så kan serviceintervallerna på dessa produkter vara olika långa. Sätt dig in i dina produkter och ta till dig skötselråden och sköt serviceintervallerna.
Elsystem
Batterier, motorer och displayer har beroende på tillverkare olika garantivillkor. Generellt gäller det att sköta sina serviceintervaller samt se till att vårda sitt batteri enligt tillverkarens anvisningar.
Växlar, kedja, drev & bromsar
Omfattas i regel aldrig av garanti. Är det inte rena funktionsfel, så klassas dessa komponenter som slitagedelar.
Växelnav
Syftar till de olika varianterna av internt växlade nav, vanligtvis Shimano Nexus eller Alfine. Dessa har likt dämpare ovan olika serviceintervall beroende på hur frekvent man cyklar. För att erhålla fulla produktgarantier och undvika dyra reparationer är det viktigt att sköta intervallerna.
Rost/korrosion
Om inte cykeln eller dess komponenter uttryckligen saluförs som rostfri, så kommer en cykel alltid kunna rosta eller korrodera. Hur mycket och till vilken grad är helt beroende på hur och var man använder cykeln, samt förvarar och sköter om den.
Enskilda cykeltillverkare har olika bestämmelser för att garantier ska gälla, se länkar nedan för fullständiga villkor per varumärke: