
Cykelvård och mek
Allt om cykelns växlar
Vad är egentligen skillnaden på utanpåliggande växlar och navväxlar? Vilken typ av växlar behöver man och hur sköter man om dem på bästa sätt? Här besvarar vi några av de vanligaste frågorna kring cykelns växlar.
Skillnaden på utanpåliggande växlar och navväxlar
Navväxeln sitter vanligtvis på standardcyklar och hybridcyklar. Detta är en intern växel som sitter inuti baknavet och kommer i olika utföranden: 3-växlad, 5-växlad, 7-växlad och 8-växlad. Navväxelns placering innebär att den är skyddad mot vatten och smuts, vilket innebär mindre slitage och lägre underhållsbehov.
Övriga segment, som landsvägscykel och mountainbike, har vanligtvis utanpåliggande växlar. Det betyder att växeln sitter på utsidan av kassetten. Ur prestandasynpunkt är utanpåliggande växlar bättre, eftersom du får större möjlighet till finjusterad gradering av växlingen och mindre motstånd. Bland de utanpåliggande växelsystemen hittar man även elektroniska växlar på en del av premium- och tävlingscyklarna, som ger betydligt smidigare växling.
Navväxlar
+ Skyddade mot regn och smuts
+ Mindre slitage och lägre underhåll
+ Enkla och intuitiva att använda
- Högre motstånd
- Vissa kan ej växlas under trampning/belastning
Utanpåliggande växlar
+ Lätt vikt och hög prestanda
+ Gradvis stegring med bra trampeffektivitet
+ Många kan växlas under trampning/belastning
- Exponeras för regn och smuts
- Kräver mer underhåll och byte av delar
Navväxlar
Utanpåliggande växlar
Vanliga växelsystem på elcyklar
Elcyklar kan ha både navväxlar och utanpåliggande växlar. Det kan kännas lättare med navväxlar, eftersom utanpåliggande växlar behöver tajmas bättre vid växling. Ur servicesynpunkt är det ännu viktigare att sköta växlarna eftersom det är en större kraftöverföring, vilket innebär mer slitage och tätare serviceintervaller.
Steglösa växlar är vanligt förekommande inom premiumsegmenten av elcyklarna. Detta är ett internt växelsystem precis som navväxlarna, med skillnaden att de växlar steglöst, eller automatiskt, vilket är smidigt tillsammans med eldrift. De steglösa växlarna är i princip underhållsfria.
Vad ska man tänka på vid underhåll av växlar?
Generellt brukar man rekommendera att första service på navväxlarna ska göras inom 1000 kilometer och därefter per 2000 kilometer, eller en gång per år. Det är lättare att efterhålla den dagliga vården (tvätt och olja) på en navväxel eftersom den inte är lika känslig för yttre skada.
För utanpåliggande växlar krävs service efter behov, regelbunden tvätt och smörjning av kedjan. Som regel byter man kedjan efter cirka 1000-1500 kilometer beroende på hur sliten den är vid mätning. Kedjan ska bytas vid 0,5-0,7 millimeter slitage beroende på modell. En kassett håller 2-3 kedjor beroende på modell.
När det kommer till underhåll är det svårt att jämföra de olika växeltyperna, eftersom det har mycket att göra med utomstående faktorer, men generellt gäller det att hålla kedjan och dreven rena, samt att hålla kedjan smord. Torr kedjeolja (dry lube) används i torrt väder och blöt kedjeolja (wet lube) håller bättre i regnigt väder. Ju bättre du sköter detta, desto längre håller kedjan. Har man ett större servicebehov är det bättre att lämna in cykeln på verkstad eftersom service av växlar innefattar många steg.
Hur fungerar kedja vs. remdrift?
Remdrift innebär att drivlinan har en rem istället för en klassisk kedja. Remmen är en premiumprodukt som kräver mindre underhåll än en kedja, eftersom det inte uppstår friktion från metall mot metall. Till skillnad från kedja behöver remmen alltså inte smörjas. Den har även en mjukare och tystare gång jämfört med kedja. Dessa fördelar kommer dock med en dyrare prislapp.
Hur många växlar behöver man?
På sportcyklar vill man ha stegringen gradvis – där spelar växelregistret roll, alltså på en racer vill man ha tätare intervaller och kunna finjustera kadensen med hjälp av fler växlar. På en mountainbike är det inte lika känsligt och där är det större steg mellan växlarna. Det kan vara samma register, men färre växlar. Det är vanligt att mountainbike har färre växlar och landsvägscyklar fler.
Om du ska pendla eller bor backigt hjälper det att ha fler växlar för att kunna orka uppför backarna. För en stadscykel som enbart används till enklare vardagsturer är behovet av många växlar inte lika stort.
Att tänka på när du växlar
Om din cykel har navväxlar är det viktigt att inte lägga tryck eller trampa samtidigt som du växlar. På utanpåliggande behöver du däremot vanligtvis lägga lite tryck eller trampa samtidigt för att växlarna ska byta kugg.
Tänk på att inte växla för många växlar i taget. Om kedjan inte hinner med kan den hoppa ur. Tänk också på att planera växlingen, så att du till exempel inte lägger massa tryck på när du växlar i en uppförsbacke.