Sök

Start

|

Magasin

|

Cykelvård och mek

|Så byter du cykelslang och cykeldäck

Cykelvård och mek

Så byter du cykelslang och cykeldäck

Behöver du laga en punktering genom att byta cykelslang eller byta ut slitna däck? I Sportsons och Happyrides mekskola berättar Daniel Borgstål, mekaniker på Sportson i Jönköping, hur du går till väga, vilka verktyg du behöver och hur du avgör om dina däck behöver bytas.

Ta av cykeldäck och byta slang

Först och främst behöver du däckavtagare och ny cykelslang. Börja med att skruva av ringen på ventilen och töm resten av luften om det är lite luft kvar i däcket. Tryck sedan upp ventilen och tryck in däcket i mitten av fälgbanan. Därmed får däcket mer plats att röra sig och bli större i fälgen. Fälgen är formad som ett U och om däcket sitter på kanterna är det svårare att få av det än om det sitter i banan där det får mer plats att röra sig. Kila sedan in däckjärnet och dra det från eller mot dig, hela vägen runt. Dra till sist ut slangen.

Innan du trär på den nya cykelslangen behöver du skruva loss ringen som sitter på ventilen. Börja sedan med att pumpa i lite luft, stoppa in ventilen genom hålet i fälgen och lägg in slangen. Börja antingen att kränga på däcket vid ventilen eller motsatt sida (smaksak). Börja med att trycka upp ventilen först så att du får utrymme att få ner däckkanten. När du kommer till slutet och ska kränga över det sista av däcket är det bäst att inte använda däckjärnet, utan bara handkraft. När du fått ner däcket i mitten av fälgen bör det vara enklare. När däcket är på är det bara att pumpa. Det brukar stå på sidan av däcket hur mycket luft du ska ha i. Till sist skruvar du på ringen på ventilen igen. Önskar man ha ventilhatt sätter man på den sist.


Tänk på att:

  • Ventilen ska tryckas upp först så att du får ner däcket i fälgbanan

  • Skruva inte på ringen på ventilen förrän du är klar – annars riskerar du att klämma slangen så att det blir punktering direkt

  • Undvik att använda däckjärnet när du trär på det sista av däcket för att inte klämma slangen


Undersök var punkteringen kom ifrån

Ska du byta slang för att du fick punktering är det viktigt att du kollar vad punkteringen berodde på. Det kan ha varit en liten sten som kommit igenom eller att du åkt på ett hål som förstört slangen. Ett tips är att använda loggan på däcket som måttstock – måtta hur långt från ventilen punkteringen satt och stäm av mot däcket. Det kan också vara så att fälgbandet är skadat och har orsakat punkteringen. Det vanligaste är dock att något har gått igenom däcket – kontrollera därför alltid däcket när du ska byta slang för att inte punktering ska orsakas igen.

Så vet du om dina däck är slitna

När däcket är tunt ökar risken för punktering. Landsvägsdäck har vanligtvis indikatorer som visar hur nedslitet däcket är (se bild). Ett annat tips är att jämföra framdäckets mönster med bakdäcket – eftersom tyngden ligger på bakdäcket får det oftast mer slitage. På MTB-däck kan det vara svårare att se när däcket är slitet, men du kan oftast avgöra det på dubbarna och skillnaden på fram- och bakdäcket. Du kan öka livslängden på dina däck genom att byta plats på fram- och bakdäcket mitt i säsongen.

Att välja cykeldäck

Om du inte har slitna däck men vill byta på grund av upplevelsen kan du förstås göra det. Du kanske till exempel vill byta till graveldäck på din racer. Dagens racer har oftast utrymme för lite bredare däck tack vare att det är vanligare med skivbromsar, jämfört med varianter som har fälgbroms. Fördelen med breda däck är att du får mer komfort för att du får en större luftkammare som dämpar mer mot den ojämna asfalten. Storleken står oftast på sidan av däcket. Du kan ha olika storlek på däcket, även om hjulstorleken är densamma.

Med MTB-däck handlar det mer om fart eller bra grepp. Till hösten är det bättre med grövre mönstring, eftersom du får bättre grepp och det inte fastnar lika mycket lera i däcket. En tunn och tät mönstring passar bättre på sommaren för att få mer fart. Nu för tiden kommer MTB vanligtvis med bredare däck. Olika bredd och mönstring fram och bak kan ge olika egenskaper. Testa gärna hur cykeln hanterar olika däck.

Byt till dubbdäck på vintersäsongen

Vill du cykla på vintern bör du byta till dubbdäck. De är grövre, vilket gör att de klarar småstenarna som läggs ut på vintern bättre och de har även dubb. Det finns varianter både till stadsdäck och mountainbike. Du kan även köpa extra dubbar som du kan trycka tillbaka i hålen om några skulle trilla ur.

Behöver du hjälp med bytet?

Besök någon av våra verkstäder för att få hjälp med att byta slang och däck.