Guider
Cykelbelysning - detta behöver du
När mörket faller blir det mycket viktigt att både se och synas med väl vald cykelbelysning. Vad behöver du, vad säger lagen, och vad gör man om någon glömt lyset på? Vi pratar cykelbelysning.
Din belysning måste synas tydligt för andra
Att se och synas är allt, i alla fall när det kommer till cykelbelysning. När nätterna blir långa och mörkret faller är det viktigt att välja rätt cykelbelysning för att minska risken för olyckor. Lagen säger att du måste ha vitt eller gult fast ljus fram och rött ljus bak som syns tydligt på 300 meters avstånd.
Det innebär i praktiken att du klarar dig med en liten diodlampa om du ska vara laglig. Men, vill du synas tydligt för andra trafikanter så bör du ha något kraftfullare. Finns lumen angivet så tänk minst 100 lumen så syns du tydligt. Prismässigt får du räkna med ett par hundralappar för ett bra kit med fram och baklampa som gör att du syns bra.
Välj en lampa som visar vägen
För att inte bara synas utan även lysa upp vägen framför dig så behöver du något kraftigare, från ungefär 300 lumen och uppåt. En lampa på ungefär 600 lumen är att rekommendera. Den lyser upp tillräckligt bra för att du tydligt ska se vägen framför dig utan att för den delen gå till överdrift. Du behöver inte dränera din plånbok, men räkna med mellan 500 och 1 000 kronor för en bra framlampa. Glöm inte att matcha en bra framlampa med en bra baklampa.
Ska du ut och köra i skogen i beckmörker behöver du rejäla grejer. Då bör du ha en lampa på över 1 000 lumen för att få ett bra ljus. Då kan det också vara en bra idé att kombinera cykelbelysningen med en pannlampa.
Tänk på montering och batteritid
Något du också ska tänka på när du köper belysning är om du kommer att ta av och på belysningen varje gång du cyklar. Då bör du framför allt välja en lampa med enkel montering. Kommer belysningen att sitta kvar på cykeln eller om du ska köpa en kraftigare framlampa bör du titta mer på batterikapaciteten så att du inte behöver ta loss belysningen och ladda eller byta batterier så ofta.
Blända inte andra trafikanter
En mycket viktig sak att komma ihåg när du kör med belysning är att inte blända dina medtrafikanter. Idag är cykelbelysning så pass kraftfull att bländande lampor kan bli ett riktigt problem även på cykelbanan. Kom ihåg att rikta belysningen mot vägbanan och inte i ögonen på mötande trafik. En annan oskriven vett- och etikettregel: om du ser att någon har parkerat sin cykel och glömt stänga av belysningen, hjälp till genom att stänga av den.
Idag är det LED-lampor som gäller
Förr i tiden bestod cykelbelysningen av glödlampor och en dynamo som slirade på hjulet. Praktisk då belysningen alltid fanns på plats, men opraktiskt då glödlampan eller generatorn gick sönder rätt ofta och lampan slocknar när man står still.
Idag har LED-lampor (light emitting diod) helt och hållet ersatt glödlampan i cykelbelysning både när det gäller lösa lampor och fastmonterade dynamolampor. Utvecklingen av lysdioder och batterier har gått fort så idag kan du få riktigt bra belysning i ett litet och smidigt format och många lampor kan du dessutom ladda via USB, precis som en mobiltelefon, vilket gör att du helt slipper hantera lösa batterier och särskilda laddare.
Ljusstyrka mäts i lumen, lux eller candela
Ljusstyrkan mäts på tre olika sätt. Kortfattat kan man säga att lumen mäter hur mycket ljus en ljuskälla kan producera maximalt, lux mäter hur mycket ljus som faller på en specifik yta och candela mäter hur intensivt ljuset är i en viss vinkel.
Generellt innebär högre tal starkare ljus men ljuskäglans utformning är helt avgörande för hur starkt du upplever ljuset, vilket tyvärr inget av måtten anger. Det bästa sättet att se hur en lampa faktiskt lyser är att gå till en cykelaffär och prova i butiken eller gå in på en sida på nätet som jämför olika cykelbelysningar, som till exempel bikelightdatabase.com