Sök

Start

|

Magasin

|

Guider

|Allt du behöver veta om elcyklar

Guider

Allt du behöver veta om elcyklar

Det dyker upp allt fler elcyklar på cykelbanorna, vilket inte är särskilt konstigt. Elcykeln utgör den perfekta balansen mellan bekvämlighet och snabbhet och har för många blivit det givna valet framför bil och kollektivtrafik, inte minst när det gäller pendling. Om du vill köpa en elcykel är det bra att känna till hur den fungerar och vad du ska tänka på för att hitta rätt cykel just för dig.

Välj cykeltyp efter behov

En elcykel ger dig assistans vid långa cykelturer, branta uppförsbackar och stark motvind. Den avgörande faktorn för din bekvämlighet och personliga preferens är vilken typ av elcykel du väljer. Vid detta val ska du främst tänka på vilka ändamål du ska använda cykeln för, och vilken typ som bäst uppfyller det användningsområdet. De främsta elcykeltyperna är standard-elcykel, el-hybrid, el-mountainbike och el-lastcykel.

Vad klassas som en elcykel?

En elcykel är som en helt vanlig cykel fast med en elmotor och ett batteri. Motorn ska endast kunna kopplas på när du trampar och förstärka den kraften. Det är inte tillåtet med ett gashandtag som är oberoende av detta, eller att assistansen kommer över hastigheten 25 km/h. Cykeln skulle då klassas som moped.

Standard-elcykel

Standard är den vanligaste typen av elcykel. Den ser oftast ut som en klassisk cykel med lågt insteg eller hög och vågrät ram som ger en bekväm, upprätt körställning. Det är en modell som passar de flesta som vill ha en smidig cykeltur till skolan eller jobbet.

Standard-elcykeln har vanligtvis motorn framtill och integrerade navväxlar. Den säljs oftast med praktiska tillbehör som pakethållare, korg och stänkskärmar. Standardvarianten har vanligtvis ingen dämpning eftersom den är anpassad för enklare underlag som asfalt. 

El-hybrid

El-hybriden är den sportiga varianten av standard-elcykeln och kännetecknas av den lätt framåtlutade körställningen och den sportiga designen. El-hybriden har smala däck och många växlar som gör att du kan komma upp i snabba hastigheter.

El-hybriden är den perfekta cykeln för dig som är aktiv och vill ha möjlighet att ge dig ut på längre sträckor. Du kommer längre på en laddning tack vare de smala däckens minskade rullmotstånd och de relativt många växlarna som tar bättre vara på din kraft. Det kan även finnas en framdämpare som ger en mjukare körning och förbereder dig för mindre gupp.

El-mountainbike

El-mountainbiken passar dig som vill ta dig an fartfyllda skogsstigar, eller bara vill se mer av natur och vildmark under cyklingen. Det här är en dyrare typ av elcykel eftersom den är utrustad för att klara den svåraste terrängen. Den har kraftiga däck och både fram- och bakdämpare för ojämnt, lerigt och skakigt underlag.

En el-mountainbike har oftast en mittmotor i vevpartiet. Den används främst för att ta dig uppför backarna så att du är utvilad när du ska åka utför. Den har relativt många utanpåliggande växlar för att underlätta i branta upp- och nedförsbackar.

El-lastcykel

Precis som namnet antyder är el-lastcykeln skapad för att du ska få med dig allt du behöver. Den rymmer allt från matkassar till paket, och kan till och med användas för att skjutsa barnen till dagis. Den kan också användas för att förenkla vardagen på din arbetsplats om du behöver transportera mycket last.

El-lastcykeln kan vara två- eller trehjulig och har vanligtvis motorn i vevpartiet eller bakhjulet. Du har en upprätt körställning när du cyklar och gott om förvaringsutrymme för att få med dig det du behöver.

Motorns placering påverkar cykelns funktionalitet

Det som avgör en elcykels körkänsla och funktionalitet är motorns placering, men också vilken typ av motor det är. Både motorn och batteriet kan vara placerade på olika ställen och det påverkar bland annat cykelns tyngdpunkt, grepp och effektivitet.

  • Framhjulet: En motor placerad i framhjulet (navmotor) är ett billigt och bra alternativ som gör att cykeln får tvåhjulsdrift. En nackdel är att du vid halt eller grusigt väglag förlorar greppet lättare och att en del kraft försvinner i uppförsbackar.

  • Mitten: Det bästa (och även dyraste) alternativet är att ha motorn i vevpartiet (mittmotor). Det ser betydligt snyggare ut och motorn kan utnyttja cykelns växlar för att gå starkare och mer effektivt, särskilt i uppförsbackar.

  • Bakhjulet: Motorn kan också sitta baktill. Detta är dock mindre vanligt då cykeln kan bli obehagligt baktung om även batteriet sitter bak. Trots det får du ett bra grepp och motorn blir en aning effektivare i uppförsbackar. En motor baktill är billigare och passar perfekt på en el-lastcykel som är naturligt framtung.


Batteriets räckvidd och laddning

Batteriet placeras vanligtvis vid pakethållaren men kan också finnas under sadeln. För en optimal viktfördelning och snyggast design integreras batteriet i cykelramens underrör, som är vanligt med mittmotorn. Kom ihåg att lossa och ta med dig batteriet när du parkerar cykeln så att det inte blir stulet.

Standard är ett litiumbatteri med en storlek på cirka 400Wh. Litiumbatterier kräver nästan inget underhåll och går utmärkt att ladda lite hur som helst. Det är dock viktigt att inte låta batteriet laddas ur helt då det kan krävas en specialladdare för att ”väcka det till liv” igen, och i värsta fall kan du förstöra batteriet. Det bör underhållsladdas om du inte använder det under en längre period på cirka 2-3 månader.

Det är viktigt att välja batteristorlek efter dina behov eftersom det har den största påverkan på priset. Ju större (och därmed dyrare) batteri, desto längre kommer du på en laddning. Ett vanligt batteri tar dig minst 4-6 mil på en laddning men det kan variera då många faktorer spelar in. Saker som underlag, topografi, vind, temperatur och lufttryck i däcken är några av dem. Förarens vikt och cykelstil spelar också en roll, så det är inte lätt att förutspå exakt hur långt en laddning tar dig.

Antalet växlar påverkar kontrollen över cykeln

Billigare elcyklar har oftast tre växlar, vilket funkar bra i stadsmiljöer. Om du vill ha mer kontroll och behagligare cykling är sju växlar eller fler att föredra. Fler växlar innebär ökat pris.

Det finns två huvudtyper av växelsystem. Det vanligaste är den utanpåliggande varianten som är synlig vid cykelns bakhjul och kräver vanligt underhåll. Den andra varianten är integrerade navväxlar som består av ett mer avancerat system som knappt kräver något underhåll alls.

Tänk på att elcyklar som har motorn i vevpartiet kan ha elstyrda växlar som slutar fungera när batteriet dör. Du blir då fast med den växeln du valde senast.

Hitta din elcykel

+1

Ecoride

Ambassador AXS H-7

22 495 kr

Crescent

Elina

21 995 kr

Monark

e-Karin 3-vxl

19 995 kr

Crescent

Elora

29 995 kr

+1

Ecoride

Ambassador AXS M-5 E5000

28 995 kr

Monark

e-Karl 7-vxl

26 995 kr

Trek

District+ 1 Lowstep

22 995 kr

Ecoride

Ambassador AXS H-3

21 495 kr