Allt om cyklar
Får man cykla med blinkande framlampa?
Man kanske syns bättre, men är det verkligen tillåtet att cykla med blinkande framlampa? Det är en kontroversiell punkt bland cyklister. Vi går igenom vad lagen säger om blinkande cykelbelysning.
Blinkande framlampa är inte tillåtet i Sverige
Blinkande framlampa är en kontroversiell punkt bland cyklister. Många tycker att det är irriterande, medan vissa tycker att det är bra för att uppmärksamma sin närvaro extra mycket. Men är det ens lagligt? Detta varierar runtom i Europa. I Nederländerna är det till exempel inte tillåtet med blinkande framlampa, medan det är okej i Danmark, så länge den blinkar mer än 200 gånger i minuten.
I Sverige är dock lagen tydlig på den här punkten: blinkande framlampa är alltid olaglig, men du får ha blinkande lampa bak om den blinkar mer än 200 gånger i minuten.
Därför finns blinkande framlampa
Varför finns då blinkande framlampor om det inte är tillåtet på alla platser? Det är faktiskt inte av säkerhetsskäl som den kom till, utan av batteriskäl. När diodbelysningen kom var den avsevärt mer strömkrävande än den är idag. För att få till en bra batteritid la tillverkarna därför till blinkfunktionen och kunde därmed öka batteritiden rejält, både till det dubbla och tredubbla.
Ett fast ljus har fler fördelar
Ökar en blinkande lampa synligheten? Enligt forskningen ger blinkande framlampa faktiskt ökad synlighet i stadstrafik, men däremot inte på landet där det är lite trafik.
Problemet är att det är svårt att bedöma hastighet och riktning på ett blinkande ljus. Blinkandet tar också uppmärksamhet från annan trafik som du uppmärksammar mindre och den extra uppmärksamhet som blinkandet ger är onödig om du har en bra framlampa som lyser odentligt.
När det gäller baklampan så ger blinkandet ingen extra synlighet i stadstrafik och på landet med lite trafik ger den till och med sämre synlighet jämfört med fast ljus. Sammantaget kan man säga att nackdelarna överväger och lagen är tydlig på den här punkten: ljus fram ska vara fast.