Sök

Start

|

Magasin

|

Racer/landsväg

|Att tänka på när du köper din första landsvägscykel

Racer/landsväg

Att tänka på när du köper din första landsvägscykel

Landsvägscykeln är en cykeltyp som är anpassad för högsta möjliga fart. När du köper din första landsvägscykel är det viktigt att vara villig att lägga mer pengar för att få en bättre cykelupplevelse. Du behöver också budgetera för din utrustning. Berner Yngwe, butikschef på Sportson i Jönköping, berättar mer om vad du behöver veta som förstagångsköpare, i samarbete med Happyride. Foto: Anders Wingqvist, Happyride

Landsvägscykeln, eller racer, som den också kallas, är snabb och skoningslös. Den kännetecknas av bockstyre, smala däck och lätta ramar i aluminium och kolfiber – byggd för höga farter. Det finns många alternativ från etablerade märken som Bianchi, Trek, Specialized, Scott och Lapierre, för att nämna några. Men vad ska man tänka på som förstagångsköpare?

Var villig att lägga mer pengar på en bättre cykel

Många förstagångsköpare kommer in i butiken med en för skral budget. Det är viktigt att inte köpa en för billig cykel som nybörjare, eftersom detta sedan påverkar cykelupplevelsen. Lägg gärna på några extra tusenlappar för att få en bättre och roligare cykelupplevelse. Du behöver absolut inte lägga 40 000 kronor på att få en bra landsvägscykel. Det räcker med 12-15 000 kronor, men om budgeten tillåter lönar det sig att gå upp mot 18-20 000 kronor. Generellt bör du undvika landsvägscyklar under 10 000 kronor.

Priset kan till exempel skilja beroende på om cykeln har skiv- eller fälgbroms. Marknaden går mot skivbromsar, som har bättre och mer konstant bromskraft oavsett väder. Fälgbroms funkar givetvis, men de är på väg att fasas ut, vilket man bör ha i åtanke. Andra saker som påverkar priset är komponenter som växlar, ram och hjul.

Säkra andrahandsvärdet med en bra cykel från ett välkänt märke

Du får inte bara en roligare och bättre cykel om du satsar mer pengar. Det blir dessutom lättare en sälja den på andrahandsmarknaden. En välskött cykel från ett välkänt märke är oftast det klokaste valet, även om det kanske inte alltid är det hippaste. Om man till exempel ska cykla Vätternrundan för första gången kanske man väljer en bra instegscykel med fälgbroms för 14-15 000 kronor och trivs bra med den i några säsonger. Vill man sedan satsa lite mer på cyklingen därefter är mycket av det ekonomiska värdet kvar i cykeln om den är välskött. De pengarna blir i sin tur en bra grundsumma inför köpet av nästa cykel.

Lämna utrymme i budgeten för utrustning

Tänk på att inte lägga hela budgeten på själva cykeln, eftersom du även behöver bra utrustning. Därför kan det till och med vara bättre att gå ner lite i cykelpris för att få med dig allt du behöver. Du kommer att behöva pedaler, skor, hjälm, cykelkläder (byxor och tröja), slang, handpump och fotpump. Räkna med att lägga cirka 5 000 kronor på utrustning. Det kan låta högt, men du kommer snabbt upp i den summan om du vill ha bra utrustning. Se det som en självklar del av ditt cykelköp, som blir en del av helheten och cykelupplevelsen.

Lär dig att använda SPD-pedaler direkt

SPD- eller cliplesspedaler är tvådelade pedaler där den ena delen skruvas fast under cykelskon. Shimanos system SPD-SL är det mest populära alternativet på landsväg. Du klickar i skon i pedalen, som sedan sitter fast tills du vrider loss skon. Fördelen med att cykla med fötterna fast i pedalerna är du använder fler muskelgrupper genom tramptaget. Du får mer kraft i rotationen av vevarmen och aktiverar baksida lår i uppåtrörelsen. Detta ger dig mer kraft, fart och härligare cykelturer.

Det kan kännas lite otäckt i början om du bara har cyklat med vanliga platta pedaler innan, men du vänjer dig snabbt. Börja inte cykla med vanliga träningsskor. Se till att köpa ordentliga cykelskor med SPD-pedaler direkt – det kommer inte att bli lättare att lära sig klicka i och ur vid ett senare tillfälle. I början kan du ställa in pedalerna löst för att göra det enklare. Du kan spänna och lossa på fjädern som håller dig fast med hjälp av justeringsskruven som sitter på. Efter en tid sitter i- och urklickningen i ryggmärgen.

Välj den cykel som passar just dig

Det är naturligt att lyssna på råd från kompisar som har cyklat länge, men även om personen är kunnig är det inte säkert att denne har koll på vad nybörjare brukar göra för misstag. Gå gärna till din lokala butik om du har möjlighet. Fördelarna är att du får hjälp att hitta rätt cykelstorlek och en modell som passar just dig.

Många kunder är till exempel nyfikna på aero-cykel som förstagångsinköp, men väl i butik kan vi förklara skillnaderna mellan landsvägscykel och aero-cykel. Proffscyklister som har aero-cyklar tävlar och jagar hundradelar, men om man till exempel vill ha en aero-cykel första gången man cyklar Vätternrundan kan det bli så att man är snabb halva rundan och sedan inte orkar sitta ner i en extrem position de sista 15 milen. De flesta som har cykling som fritidsintresse eller transportmedel blir nöjdare med en bekvämare landsvägscykel.

I cykelbutiken får du hjälp med allt som nybörjare behöver veta vid inköp av sin första landsvägscykel. När det blir dags för service, köp av komponenter eller kanske till och med uppgradering till en ny cykel välkomnar vi dig tillbaka.

Foto: Anders Wingqvist, Happyride

Berner Yngwe, Sportson Jönköping

Foto: Anders Wingqvist, Happyride

Foto: Anders Wingqvist, Happyride

Hitta din landsvägscykel

Trek

Domane AL 2 Gen 4

14 695 kr

Trek

Domane AL 2

9 395 kr

Scott

Speedster 50

12 495 kr

Trek

Madone SL 6 Gen 8

59 995 kr

Merida

Scultura Endurance 4000

29 995 kr

Specialized

Allez E5 Disc

14 995 kr

Crescent

Deca

13 395 kr

Trek

Emonda SL 5

36 795 kr