Cykelvård och mek
Oljud från cykeln - vad beror det på?
Gnissel, knak och oljud från cykeln är inte helt ovanligt och det kan bero på flera olika saker. Daniel Borgstål, mekaniker på Sportson i Jönköping, går igenom vanliga orsaker till ljud från cykeln och hur du åtgärdar problemet i Sportsons och Happyrides mekskola.
Oljud från cykeln kan bero på lösa eller slitna delar
Vanligtvis behövs bara enkla medel för att få bukt med oljudet men ibland kan man behöva byta delar för att bli av med det. Det kan också vara svårt att lokalisera var ljudet kommer ifrån. En heldämpad mountainbike har till exempel många rörliga delar som kan låta och därför kan det vara svårt att avgöra var ljudet kommer ifrån. Problemet kan sitta i styrhuvudet, men ljudet kanske kommer från ett helt annat ställe.
Styret
Oljud från styret är enkelt att fixa – styrskruvarna kan sitta lite för löst. Man kan då lossa på skruvarna lite och dra åt dem igen, alternativt spänna styrlagret genom att dra åt skruvarna även här.
Bakhjulets axel
Hjulaxeln kan ha skruvat upp sig lite och då kan man behöva dra åt den. Det händer på de flesta modeller, på grund av att man skruvar upp hjulaxeln i samma riktning som hjulet snurrar. Har man en för dåligt smord hjulaxel blir det mer friktion mellan navet och axeln, vilket gör att den skruvar upp sig lite. Det räcker med någon millimeter för att oljud ska uppstå.
På modeller som har en del som håller fast bromsoket kan det komma in smuts, vilket kan göra att det knakar. Då kan man behöva ta loss delen eller smörja med en multi-use-spray. Var försiktig så att det inte kommer på bromsskiva eller bromsbelägg.
Kassett och nav
Kassetten kan sitta löst, vilket man känner tydligt på delade kassetter men det är svårare att känna på fasta kassetter. Det kan även komma ljud inifrån navet, eller bodyn, för att den inte är tillräckligt smord. Klackarna som rör sig inne i navet kan då låta. Lösningen här är att ta loss hjulet och dra åt kassetten med hjälp av en kassettdragare. Om det är navet som är problemet är det bäst att lämna in cykeln till en mekaniker.
Framhjulets axel
Samma problem kan uppstå här som på bakhjulets axel, alltså att hjulaxeln har skruvat upp sig och behöver dras åt.
Sadel och stolpe
Ibland kan sadelns rails som går in i infästningen knaka. Här kan man spreja för att smörja upp. Det kan också vara så att skruvar som håller fast sadelstolpsklämma eller sadel har lossnat lite. Här kan man också använda en multi-use-spray i infästningarna.
Länkage
Länkaget kan föra oväsen på heldämpade cyklar. Man kan investera i en momentnyckel för att enkelt dra åt alla skruvar i rätt Nm som står på bulten för att undvika att dra sönder dem. Man kan också använda spray. Delarna kan också behöva service eller bytas ut. Många tillverkare rekommenderar att man byter lager i länkdelar en gång per år.
Vevparti
Här finns många delar som kan knaka. Vevlagret eller vevpartiet kan vara slitet eller inte sitta ordentligt åtdraget. Det kan även vara drevbultar som börjat lossna lite. Då kan man dra åt dem.
Pedaler
Det kan vara så att pedalerna inte sitter ordentligt åtdragna. I så fall kan man lossa dem, fetta in och dra åt igen. Det kan också vara så att lagren i pedalerna börjat bli slitna och då kan du behöva byta dem. Klossarna kan också vara slitna eller lossna från skorna. Detta kan du testa genom att byta till ett par vanliga skor och se om det fortfarande knakar.
Drivlina
I ytterst få fall kan oljudet komma från att drivlinan är för sliten och att kedjan inte ligger rätt på dreven.
Så letar du reda på oljudet
Det är svårt att lokalisera exakt var ljudet kommer ifrån eftersom det transporteras runt i ramen. Kör först uteslutningsmetoden och kolla att allt sitter ordentligt åtdraget. Har du gjort allt detta och det fortfarande låter bör du gå in och kolla om delar är slitna och om det är något som behöver bytas. Ju äldre cykeln är, desto fler ställen kan knaket komma ifrån, eftersom delarna har blivit slitna. Då kan man behöva byta många delar. Är det en ny cykel som börjar knaka efter ett år är det lättare att lokalisera var det kommer ifrån. Cykeln har många delar som rör på sig, men genom att underhålla den på rätt sätt minskar du risken för att oljud uppstår.