Cykelvård och mek
Så pumpar du cykeldäck
Att pumpa däck är faktiskt så enkelt som det låter. Har du ett däck med cykel- eller en bilventil så trycker du bara fast pumphuvudet och börjar pumpa.
Att pumpa däck är enkelt
Om man aldrig har pumpat däcken innan kan man känna sig osäker, men det är faktiskt väldigt enkelt. Har du ett däck med cykel- eller bilventil så trycker du bara fast pumphuvudet och börjar pumpa. Beroende på vilken typ av pump du har så kan du också behöva fästa pumphuvudet med en liten spak som man fäller upp eller ner.
Har du en presta- eller racerventil så måste du först skruva upp låsskruven innan du kan börja pumpa. Här är det bra att vara lite försiktig så att man inte råkar böja pinnen när man fäster pumphuvudet. Sen är det bara att pumpa. Ju större pump du har, desto snabbare går det. När du tar loss pumpen så kan det komma en liten puff av komprimerad luft men det är luft från pumpen, inte från däcket.
Maximalt tryck ger mindre risk för punktering
Hur hårt du ska pumpa står på sidan av däcket och mäts i Bar eller PSI. Vi rekommenderar att pumpa till maximalt tryck då det ger dig bättre rull, mindre risk för punktering och mindre däckslitage. Har du en pump med mätare är det bara att pumpa på tills du kommer upp i rätt tryck. Har du ingen mätare utan känner med tummen så ska det vara hårt. Trycker du in från sidan så ska det nästan inte gå att trycka in alls.
Hur ofta man behöver pumpa beror på cykeltypen
Är du racercyklist så kollar du lufttrycket varje gång du ska ut och cykla. Är du vanlig standardcyklist så räcker det vanligtvis att pumpa däcken varannan vecka eller åtminstone en gång i månaden.
Däcket ska inte gå att spränga med handkraft
Är slangen och däcket helt så är det nästan omöjligt att med handkraft spränga ett däck. Säkerhetsmarginalerna är stora. Ett bra tips är att kolla däcket så att det inte har några skador innan du pumpar. Finns det en skada på däcket så att det till exempel blir en utbuktning när du pumpar ska du omedelbart byta slang och däck.