Sök

Start

|

Magasin

|

Cykelvård och mek

|Så undviker du frusna växlar

Cykelvård och mek

Så undviker du frusna växlar

Cyklar du på vintern? Ibland händer det att inte bara kroppen fryser. Växlarna kan faktiskt frysa fast. Vi förklarar hur du undviker problemet.

Ett vanligt problem för standardcyklar

Problemet med frusna växlar drabbar vanligtvis standardcyklar med tre, sju eller åtta växlar. Det beror på att dessa cyklar ofta har heldragna vajerhöljen där kondensen inte har möjlighet att rinna ut. På hybrid- och racercyklar löper vajer normalt fritt utan hölje och klarar sig därmed bättre.

Ett sätt att slippa detta problem är att montera en smörjport (som vi ibland kallar Nexus Vinterkit) på vajerhöljet. Den består av en T-koppling med smörjventil som monteras strax ovanför vevpartiet. Då kan man enkelt spruta in olja i vajerhöljet som tränger undan kondensen och smörjer vajern. Anledningen till att man monterar det ovanför vevpartiet är att mest kondens samlas där vajer och hölje passerar under vevpartiet.

Montering och underhåll av smörjporten

I samband med att man monterar en smörjport kan man passa på att byta ut både vajer och hölje när allt ändå ska tas loss. Kom också ihåg att köpa med dig en burk teflonbaserad olja om du inte redan har det. Smörj in vajern regelbundet när det börjar bli minusgrader eller när behov uppstår och njut av perfekt växling i snö och kyla.

Ibland kan det även bildas kondens i själva växelnavet som fryser och ställer till det. Då behöver du lämna in cykeln på navservice där vi öppnar upp, rengör, torkar och fettar in så att det fungerar perfekt.