Allt om cyklar
Varför finns det olika sorters ventiler?
Inom cykelvärlden finns tre olika ventiler: cykelventil, bilventil och racerventil. Men vad är poängen, skulle det inte räcka med en? Vi förklarar skillnaderna mellan de olika ventilerna.
Cykelventilen är vanlig i Europa
Woods-, Dunlop-, blixt-, eller cykelventil som vi säger patenterades faktiskt redan 1891 och är vanlig här i Sverige och andra europeiska länder, till skillnad mot till exempel USA där den inte existerar. Fördelen med cykelventilen är att man lätt kan laga den utan specialverktyg. Det är sällan som själva ventilen som går sönder men det händer faktiskt ibland. En annan fördel är att det går snabbt att tömma däcket på luft. Nackdelen är att den är något knepigare att montera då du måste skruva isär den för att den ska passera genom fälgen.
Bilventil används även på cyklar
Schraderventil eller bilventil, uppkallad efter dess uppfinnare August Schrader, patenterades 1893 och används på i princip alla bildäck över hela världen men även på cyklar. Fördelen med bilventilen är att den i princip aldrig går sönder, är lätt att montera och att du kan pumpa cykeln på alla bensinstationer överallt.
Racerventil passar bra på smalare fälgar
Presta-ventilen är även känd som racerventil och dök också upp i slutet på 1800-talet. Racerventilen är två millimeter smalare än bil- och cykelventilerna och passar därför bättre på smalare fälgar. Fördelen med en smalare ventil är att fälgens svagaste punkt är kring ventilhålet, så ju mindre desto bättre. Den är dessutom 4-5 gram lättare. Enda nackdelen är att racerventilen är känslig då det är lätt att man råkar böja toppen när man pumpar. Du hittar racerventilen på alla racercyklar och snabba hybrider.
Alla ventiler fungerar lika bra
Så, behöver vi alla tre? Vilken ska bort? Svar: cykelventilen ska bort! Prestaventilen fyller sin funktion på smalare hjul. Cykelventilen däremot gör inget bättre än bilventilen men bilventilen är sedan länge världsstandard. För dig som vardagscyklist spelar detta med ventiler egentligen ingen roll. Alla tre fungerar lika bra och ingen har någon avgörande fördel eller nackdel. Det enda du kan tänka på är att om du har en Prestaventil kan du inte byta till bil- eller cykelventil. De är bredare och passar inte i ventilhålet. Att byta mellan bil- och cykelventil går dock utmärkt.
Pumpa däcken för bästa upplevelsen
Något som gör stor skillnad är att du har en bra pump som passar alla ventiler. Bäst och enklast är en stabil golvpump med ett bra pumphuvud och en mätare som visar lufttrycket. Ju enklare och roligare det är att pumpa däcken desto mer sannolikt är det att du kommer att göra det och med välpumpade däck blir vardagen så mycket trevligare.
Presta/racerventil
Schrader/bilventil
Dunlop/cykelventil