Skötsel av cykelbromsar
På moderna cyklar sitter det någon av följande fyra bromstyper:
Skivbroms
Skivbromsen består av en roterande skiva fäst i naven. Ett bromsok klämmer åt runt skivan med två bromsbelägg. Skivbromsar finns i mekanisk samt hydraulisk variant, där den senare är att föredra. Dessa tar över allt mer. De har bra bromseffekt i alla väderlekar, är lättskötta och pålitliga. De är dock något svårare att byta bromsbelägg på själv.
Fotbroms
Fotbromsen är integrerad i cykelns bakre nav. Den har två bromsskor som pressas mot navets insida när man trampar baklänges. Den har lågt underhåll och är pålitlig, men har sämre funktion vid till exempel längre utförsbackar, samt saknar en del bromskraft vid tyngre cykelekipage (tänk elcyklar, barnstolar/tung lastning, tyngre cyklist, etc.). Det är svårt att göra en panikartad tvärnit med fotbromsen, då den enbart bromsar på bakhjulet.
Fälgbroms
Fälgbromsar finns i olika varianter, men principen är densamma, med två armar som klämmer med bromsgummin mot fälgen. Det är en enkel, välfungerande och i sammanhanget billig lösning, som är lätt att sköta om själv. Fälgbromsen är dock känslig för väder och vind samt slitna eller skeva fälgbanor. Det är även högt slitage på bromsklossar.
Rullbroms
Rullbromsen har ett rullager utanpå hjulens nav, som vid bromsning spänner ut lagerrullarna mot en kulbana för att uppnå bromseffekt. Den är slitstark, med lågt underhåll, men är betydligt svagare i bromskraft än övriga typer. Även här är en panikartad tvärnit svår att göra, då den helt enkelt inte har den kraft som behövs.
Ibland förekommer en kombination av olika bromstyper på fram- respektive bakhjul.
Underhåll och bromsklossbyte
Oavsett bromstyp är bromsskötseln ganska snarlik. Generellt ska bromsytor hållas rena, torra och fettfria för bästa bromseffekt. Undvik att ta på bromsytor med fingrar och var uppmärksam så inte bromsar blir nedskvätta vid kedjesmörjning eller tvätt av cykeln. Bromsens värsta fiende, utöver nedslitna belägg, är fett. Får man fett/olja på sina bromsar kommer dessa inte fungera som de ska. Ibland räcker det att rengöra bromsytorna med sprit/bromsrengöring, men ofta behöver även bromsbeläggen bytas ut. Detta rör i huvudsak skiv-/fälgbromsen dock. Fot-/rullbroms är uppbyggda på annat sätt och kräver istället regelbunden års- eller milservice för att fungera bra.
Skötselråd per bromstyp
Skivbroms
Håll bromsskivan ren och fettfri. Inspektera bromsbeläggen löpande. Är bromsmaterialet mindre än 0,5 mm ska det bytas. Om bromshandtaget får en ”svampig” känsla, löper trögt eller kärvar bör det kontrolleras hos en verkstad. Något är då fel på luftningen eller vajern, beroende på om bromsen är mekanisk eller hydraulisk.
Fotbroms
Sköt serviceintervallerna. Generellt ska dessa nav servas årligen, eller varje cyklade 2000 km – beroende på vad som inträffar först. Om bromsen börjar kännas svag eller ”svampig” är det läge att uppsöka verkstad omgående.
Fälgbroms
Fälgbromsar påverkas mycket av väder och vind. Då bromsytan utgörs av fälgbanan, vilken ligger nära marken, kommer den bli nedsmutsad och blöt beroende på väderlek och underlag. Allt detta påverkar både slitage och bromseffekt. Utöver detta får man stor nedsättning av bromskraften om fälgen blivit skev. Denna bromstyp är visuellt enkel att lära sig inspektera själv och att byta bromsgummin på. Belägg är oftast billiga och är något man lätt lär sig byta själv. Är fälgen skev behöver man generellt ta hjälp av en professionell verkstad.
Rullbroms
Här kan man likt fotbromsen inte utföra något direkt underhåll själv. Bromstypen ska servas årligen av en professionell verkstad. Utöver detta bör man vara uppmärksam på funktionen. Om man tappar bromskraft eller om handtaget kärvar bör man besöka en verkstad omgående.