Sök

Start

|

Skötselråd för cykel

|Skötselråd: hjul

Skötsel av cykelhjul

Cykelns hjul består av tre komponenter: fälg, ekrar och nav. Du bör vara uppmärksam på några huvudsakliga punkter:

Hjulets rak- och rundhet

Skulle hjulet vara skevt eller ovalt behöver det tas in till en verkstad och sättas i riktställ. Det kan ha fått en smäll, fastnat i en grop eller cykelställ eller fått in något i ekrarna som orsakat detta. Om det åtgärdas i ett tidigt stadie kan man ofta rädda hjulet. Annars blir det byte till nytt hjul, eller ombyggnation med ny fälg och ekrar.

Är ekrar skadade eller av?

Detta kan orsakas av stora smällar, objekt som fastnar mellan ekrarna, eller obalans i ekerspänningen. Är hjulet inte alltför skevt/ovalt är det inte speciellt dyrt att ersätta några skadade ekrar. Cykla inte vidare om ekrarna är av eller skadade. Vid fortsatt användning riskerar hjulet att ta skada till den grad att det inte kan repareras.

Rullar navet fritt och utan glapp?

Om navet kärvar behöver lagren bytas, justeras eller fettas om. Har det gått långt kan hela navet eller hjulet behöva bytas.

Om navet glappar men rullar fritt i övrigt kan det ha samma åtgärdsbehov som ett kärvande nav. Går navet med glapp har det även negativ inverkan på skiv- och fälgbromsen med missljud till följd. Besök en Sportsonverkstad snarast för åtgärd.

Har du en cykel med ett växelnav, till exempel Shimano Nexus eller Alfine, så omfattas dessa av egna serviceintervaller. Intervallerna för dessa nav skiljer sig vanligen väsentligt från övriga komponenter. Vid utebliven service riskerar man nedsatt funktion och ofta dyra reparationer som följd. Vanligt serviceintervall är 2000 km eller årligen, beroende på vad som infaller först. Använder du dessutom cykeln under vinterhalvåret är denna service ännu viktigare för att behålla funktion och prestanda i kyla.