Sök

Start

|

Skötselråd för cykel

|Skötselråd: växelöron

Skötsel av växelöron

Växelörat är en liten metallbit som sitter monterat i den så kallade ”dropouten” där bakhjulet sätts fast, allra längst bak på ramen. I växelörat sitter bakväxeln fast. Växelörat är designat för att vara den svagaste länken mellan bakväxel och ram. Skulle man välta och få en smäll på bakväxeln så ska växelörat ta smällen och böja sig eller gå av. Har man tur när detta händer och man upptäcker det i tid så räcker det många gånger att enbart byta växelörat. Har man otur så får man även en böjd bakväxel. Denna kan då dra med sig kedja, växelvajer och hölje. Allt detta är dock både billigare och mer lättfixat än om växelörat hade varit en del av ramen. Då hade man behövt byta ram varje gång cykeln faller olämpligt på höger sida.

Vid en allvarlig smäll på växelörat kan även bakhjulet dras med ur. Detta beror inte på att hjulet suttit dåligt eller att något annat är fel. Växelörat är designat och sitter monterat på så vis att örats yttre sida är anläggningsytan där man klämmer snabbkopplingen till hjulet. Har man då som i detta fall fått en smäll där växelörat blivit snett, och man växlat till de större dreven på kassetten kommer bakväxeln fastna i ekrarna och vrida sönder växelörat från ramen så att bara en liten del kring örats fästskruv finns kvar. Efter det finns helt enkelt inte samma material kvar som snabbkopplingen var spänd mot, därav att hjulet ofta kan lossna.

Detta har inget att göra med vilken nivå av cykel eller komponenter man har. Alla cyklar med utanpåliggande drivlina fungerar enligt samma konstruktion. Enda undantaget är riktigt billiga och enkla cyklar där man av kostnadsskäl i produktionen sparat in på ett växelöra och gjort det till en del av ramen. Tyvärr räcker det ofta med att cykeln välter lite olyckligt av sig själv för att en smäll av tillräckligt stor karaktär ska ske. Det kan leda till att man får byta ram eller kassera hela cykeln.


Vad gör jag om växelörat har böjts?

Om cykeln faller bör man inspektera den bakifrån. Just ett böjt växelöra är ganska lätt att identifiera. Är det bara en lätt böjning går den ofta att rikta med ett specialverktyg, men då bör man komma in till en Sportsonverkstad snarast för en djupare inspektion där bakväxeln plockas av och mätning görs. Att rikta ett växelöra medför inte någon större kostnad.

Vi förstår att man har höga krav på en fin och dyr cykel. När det kommer till just växelöron är det viktigt att komma ihåg att det är just en produkt som ska gå sönder för att undvika ännu dyrare reparationer. Det är en av de vanligare reparationerna då cyklar och växlar av denna sort är väldigt utsatta.